tisdag 7 februari 2012

Idag har jag sett filmer om bloggar och ska fundera lite på hur man kan använda bloggar i undervisningen. För 4 år sedan startade jag 2 bloggar på pedagogbloggar i väntan på att vi skulle få en lärplattform. Dessa bloggar var mest som kursbloggar och information. För 2 år sedan testade jag att använda mig av bloggar i undervisningen genom att eleverna skulle blogga nyheter. Fördelen med elevbloggarna var att i o m att eleverna skulle skriva skarpt tog de uppgiften på mer allvar, nackdelen var att de inte fick några externa kommentarer på sina inlägg.

Jag använder bara bloggar som kursbloggar på komvux. Den lärplattform som vi har har ibland varit lite seg så bloggarna har varit bättre att använda. Fördelen är också att man inte behöver ha något lösen för att ta del av informationen, så för komvux och externa prövande är en kursblogg perfekt.

1 kommentar:

  1. Du skrev som kommentar på blogg om att du använder facebook i undervisningen. Jag har inte gjort det ännu, men kommer säkert att göra det också :) Däremot har jag använt bloggen i undervisningen ganska mycket. Dels har jag haft bokbloggar, där elever recenserar sin lästa böcker och ger förslag på boktips. Dels har jag bloggar i svenska åk 9 just nu, både som klassblogg , men också som personliga reflektionsbloggar. De personliga egna bloggarna gör att jag och eleven kan mötas enkelt i bloggen och jag kan ge respons direkt på elevens tankar i texterna. Eleverna i de klasser jag har haft, skriver mer personligt i sina egna bloggar än i klassbloggen tycker jag. Tänker du använda bloggandet mer i undervisningen?

    SvaraRadera